Terra IncognitaTabačka Kulturfabrik

Turňa nad Bodvou – Hačava – Zádiel

Charakteristika: Trasa vedie podhradím hradu Turňa cez atraktívne lokality v okolí Hájskych vodopádov a Zádielskej doliny.

Profil trasyDĺžka cyklotrasy: 25 km
Charakter: Trasa určená pre trekkingové a MTB bicykle.
Farba cyklotrasy: červená
Správca: SCK Gemerská Hôrka

Trasa vedie pod Turnianskym hradomPrávny stav: Trasa vedie po štátnych a lesných cestách cez katastre obcí Turňa nad Bodvou, Háj, Hačava a Zádiel. Čiastočne prechádza cez NP Slovenský kras.

Jeden z Hájskych vodopádovPopis: Cykloturista začína v centre obce Turňa nad Bodvou. V prípade, že ste „motorizovaní cyklisti“ a do lokality prichádzate autom, je to najbezpečnejší spôsob zaparkovania „pod dohľadom“. V malom obecnom parčíku s informačnými tabuľami sa napojíme na červenú cykloturistickú značku smer Hačava. Trasa pozvoľna stúpa až do dedinky Háj, v ktorej začína prudkejšie stúpanie. Prechádzate okolo odbočiek na Hájske vodopády, kde je vhodné zastaviť aspoň pri jednom z nich. Zhruba po 6-tich kilometroch je na pravej strane cesty studnička s výbornou veľmi chladnou pramenitou vodou.

Zádielská dolinaNáročné stúpanie sa však vzhľadom na asfaltový povrch cesty dá pomerne ľahko zvládnuť až do dediny Hačava. Odtiaľ trasa pokračuje po nespevnenej, ale zhutnenej lesnej ceste pomerne nenáročným stúpaním (okrem prvých 500 m) až ku najvyššiemu bodu tejto túry – Horným lúkam vo výške 803 m n.m. Bicyklovanie po krasovej planine má svoje čaro a oplatí sa preto vyšliapať s bicyklom až hore. Odmenou sú pekné výhľady a krajinársky malebné, oku lahodiace okolie.

Ostáva cesta dole. Tá je pre menej skúsených cyklistov vzhľadom na veľmi ostré a pomerne veľké kamene dosť nebezpečná. Pri zjazde dole ku Zádielskej chate je potrebná zvýšená pozornosť! Od Zádielskej chaty pokračujete po tvrdej lesnej ceste k ústiu Zádielskej tiesňavy, kde sa cyklomagistrála Slovenský kras točí doprava smerom na Rožňavu. Od tohto miesta platí zákaz vjazdu cyklistom do národnej prírodnej rezervácie v Zádielskej tiesňave. Tí, ktorí tento zákaz porušia hrozí pokuta 100 Euro. (Bicykel musíte ďalej popri sebe tlačiť a pokračovať cca 3 km smerom nadol po asfaltovej ceste v kaňone.)

Potok Blatnica v Zádielskej dolineCesta popri bicykli k ústiu kaňonu trvá asi 30 minút. Od parkoviska pri vstupe do Zádielskej tiesňavy smer do obce Zádiel zákaz, samozrejme, neplatí. Zádielsku tiesňavu využívajú na prechádzku najmä chodci, ktorých je tu pomerne dosť najmä v prázdninovom období. Vtedy hrozí zvýšené riziko stretov medzi cyklistami a chodcami a zákaz jazdy najmä dole kopcom je z hľadiska bezpečnosti opodstatnený.