[Zobrazuje sa optimalizovaná verzia stránky pre slabo vidiacich alebo špecializované či staršie prehliadače.] Prejsť na pôvodnú verziu...
Pokračuj v čítaní alebo preskoč na menu. Ďalšie možnosti: Začiatok stránky; Zoznam sekcií; Vyhľadávanie; Pätičkové informácie.
Miesto: Košický KlečenovTým prvým je legendárny T-34, o histórii i výhodách ktorého sme už písali v článku Košický Klečenov: Tank T 34. Rovnako ako vozidlo, ktoré sa nachádza v obci Košický Klečenov, ani toto nepochádza priamo z bojov o Dargovský priesmyk. Dovezené tu bolo v rámci výstavby pamätníka ako vyradený kus z výzbroje Československej ľudovej armády.
Druhým modelom je samohybné delo SU-100. V časoch bojov o Dargovský priesmyk to bola relatívne nová zbraň, pretože s jej výrobou Sovieti začali v júni 1944. Využívali pritom podvozok tanku T-34. Zatiaľ čo tank mal hlaveň raže 85 mm, nový model samohybného dela mal už 100 mm. Nahradil sa tým starší typ samohybného dela SU-85. Naviac, model SU-100 mal šírku panciera na maske kanónu až 110 mm. Od júna 1944 do konca II. svetovej vojny sa vyrobilo vyše 1 200 kusov daného typu. O roku 1949 sa potom tento model samohybného dela vyrábal v Československu.
Posádku SU-100 tvorili štyria vojaci, vozidlo ich mohlo celom pojať päť. Jeho nevýhodou bol pohyb v členitom teréne, pretože dlhá hlaveň čnela príliš dopredu. Maximálna rýchlosť na ceste bola 60 km/h a dojazd s plnou nádržou bol 320 kilometrov. Spotreba v lete bola 250 litrov nafty na 100 kilometrov, v zime 290 litrov. Stúpať mohol do svahu s maximálnym sklonom tridsať percent a dokázal vystreliť 8 rán za minútu. Maximálny dostrel mal až neuveriteľných 16 kilometrov, samozrejme, pri využití parabolickej krivky. Samohybné delo sa však využívalo najmä na priamu paľbu a likvidáciu nepriateľských tankov, takže strieľavalo na podstatne kratšie vzdialenosti.
Koniec obsahu.
Pokračuj v menu alebo choď do inej sekcie.
Pokračovanie menu:
Copyright © 2024
Správa majetku KSK. Všetky práva vyhradené.
.
Koniec stránky.